Basen för expeditionerna är våra bilar, eftersom vi förflyttar oss, bor och lever i och på dem. De blir under en expedition så mycket mer än bara en bil, snarare en del av oss av alla. För att klara av denna typ av resa är de inga vanliga stadsjeepar utan de mest robusta bilar som någonsin producerats för den civila marknaden. De är därtill specialmodifierade för just den här typen av äventyr med allt som behövs för att kunna göra ounderstödda expeditioner. Bilarna är alla tekniskt mycket enkla och robusta, helt mekaniska, går bra på vilken dålig diesel som helst och har helt enkelt inget överflödigt som kan krångla - allt för att kunna fortsätta åka efter att vägen tagit slut och fortfarande vara säker på att komma hem. Ifall det skulle behövas kan de köras helt utan batteri och utan någon som helst elektronik.
Givet den typen av expeditioner vi gör ställer det stora krav på bilarna. Bilarna är till stor del behållna i serie-utförande för att vara kompatibla med reservdelar över hela världen. Vi håller dem i toppskick för att kunna lita på dem till 100%. Förebyggande underhåll sker hela tiden, och vi byter delar i bilarna periodiskt, även om inget är fel på dem, allt för att göra dem så pålitliga det är möjligt. Att det sedan kan hända saker längs med vägen kan man aldrig undvika, men då blir det del av äventyret och leder ofta till nya spännande upplevelser.
Vad gäller färgvalet åker vi i vita bilar av en enkel men ack så viktig anledning – de är mycket svalare att åka i när det är varmt!
Våra bilar:
Den ena biltypen är Toyota Land Cruiser HZJ75; bilen som sedan 80-talet används av alla NGO, FN, militärer över hela världen, guerillasoldater, bushtaxiförare, missioner, gruvor, ja praktiskt taget alla som behöver en bil som tar sig fram där andra bilar inte kommer fram som helt enkelt inte får gå sönder och som kan ta det hårda liv en sådan tjänst kräver. Den kallas ofta ”den moderna kamelen” i Sahara och Mellanöstern, medan resten av världen känner den som ”Troopie”, efter dess kapabilitet som ”Troop Carrier”. I det djupaste av Kongos regnskogar eller i inre Sahara där inga vägar finns, finner man endast en typ av bil – just denna modell, den enda som överlever.
Vi har två bilar av denna typ:
Toyota Land Cruiser HZJ75 ”Öken”
Modellår: 1999
Motor: Diesel 4.2L 6 cylindrar 130 HP (1HZ)
Vikt lastad: 3030 kg
Iläggbar fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, diffspärrar framaxel och bakaxel
Förstärkt hjulupphängning och terrängdäck
Utrustning:
· 5 sittplatser
· Taktält (2 personer)
· Sovplats inne (2 personer)
· Extra batterisystem (totalt 4 batterier)
· Kylskåp
· Helt takräcke
· Bakre konstruktion för förvaring och sovplats
· Kompressor
Toyota Land Cruiser HZJ75 ”Gecko”
Modellår: 1999
Motor: Diesel 4.2L 6 cylindrar 130 HP (1HZ)
Vikt lastad: 3030 kg
Iläggbar fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, diffspärrar framaxel och bakaxel
Förstärkt hjulupphängning och terrängdäck
Utrustning:
· 5 sittplatser
· Taktält (4 personer)
· Sovplats inne (2 personer)
· Takräckesbars
· Bakre konstruktion för förvaring och sovplats
· Bullbar
Generellt
Campingutrustning, stolar, bord, reservdelar, dieseldunkar, verktyg, oljor, spadar, yxa, såg, sandstegar, stroppar och rep, reservhjul
Den andra biltypen är Land Rover Defender 110, 300 Tdi – legenden och personifieringen av äventyr. Modellen har rötter i efterkrigstidens 40-tal och har fortsatt i princip oförändrad. En gång i tiden sades det att Land Roverna var lika talrika som zebrorna på den afrikanska savannen. Den hårda konkurrensen från de japanska märken har gjort att det inte längre är fallet, men bilen kvarstår som den främsta äventyrsbilen genom alla tider och det räcker med att kliva in i den och direkt startar äventyret. Bilen har också mer själ än någon annan bil, var än man kommer med den i världen blir man positivt mottagen med ”ooh”, ”aah” - de flesta har historier om saker de varit med om i en Land Rover eller som de sett en Land Rover göra. En gång när vi var ute i öknen träffade vi en sahrawi (från ett ökenfolk) som vi inte kunde kommunicera ett enda ord med – förutom just ett – ”Land Rover”. Det visar lite på hur välkänd denna bil är.
Vi har en bil av denna typ:
Land Rover Defender 110, 300 Tdi ”Deffis”
Modellår: 1997
Motor: Diesel 2.5L Turbo 4 cylindrar 110 HP (300 Tdi)
Vikt lastad: 3050 kg
Permanent fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, diffspärr centraldifferential
Förstärkt hjulupphängning och terrängdäck
Utrustning:
· 5 sittplatser
· Taktält (2 personer)
· Extra batterisystem (totalt 2 batterier)
· Snorkel
· Skyddsplåtar
· Vinsch (och utrustning)
· Helt takräcke
· Bakre lådsystem för förvaring
Generellt
Campingutrustning, stolar, bord, reservdelar, dieseldunkar, verktyg, oljor, spadar, yxa, såg, sandstegar, stroppar och rep, Hi-lift, reservhjul
Givet den typen av expeditioner vi gör ställer det stora krav på bilarna. Bilarna är till stor del behållna i serie-utförande för att vara kompatibla med reservdelar över hela världen. Vi håller dem i toppskick för att kunna lita på dem till 100%. Förebyggande underhåll sker hela tiden, och vi byter delar i bilarna periodiskt, även om inget är fel på dem, allt för att göra dem så pålitliga det är möjligt. Att det sedan kan hända saker längs med vägen kan man aldrig undvika, men då blir det del av äventyret och leder ofta till nya spännande upplevelser.
Vad gäller färgvalet åker vi i vita bilar av en enkel men ack så viktig anledning – de är mycket svalare att åka i när det är varmt!
Våra bilar:
Den ena biltypen är Toyota Land Cruiser HZJ75; bilen som sedan 80-talet används av alla NGO, FN, militärer över hela världen, guerillasoldater, bushtaxiförare, missioner, gruvor, ja praktiskt taget alla som behöver en bil som tar sig fram där andra bilar inte kommer fram som helt enkelt inte får gå sönder och som kan ta det hårda liv en sådan tjänst kräver. Den kallas ofta ”den moderna kamelen” i Sahara och Mellanöstern, medan resten av världen känner den som ”Troopie”, efter dess kapabilitet som ”Troop Carrier”. I det djupaste av Kongos regnskogar eller i inre Sahara där inga vägar finns, finner man endast en typ av bil – just denna modell, den enda som överlever.
Vi har två bilar av denna typ:
Toyota Land Cruiser HZJ75 ”Öken”
Modellår: 1999
Motor: Diesel 4.2L 6 cylindrar 130 HP (1HZ)
Vikt lastad: 3030 kg
Iläggbar fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, diffspärrar framaxel och bakaxel
Förstärkt hjulupphängning och terrängdäck
Utrustning:
· 5 sittplatser
· Taktält (2 personer)
· Sovplats inne (2 personer)
· Extra batterisystem (totalt 4 batterier)
· Kylskåp
· Helt takräcke
· Bakre konstruktion för förvaring och sovplats
· Kompressor
Toyota Land Cruiser HZJ75 ”Gecko”
Modellår: 1999
Motor: Diesel 4.2L 6 cylindrar 130 HP (1HZ)
Vikt lastad: 3030 kg
Iläggbar fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, diffspärrar framaxel och bakaxel
Förstärkt hjulupphängning och terrängdäck
Utrustning:
· 5 sittplatser
· Taktält (4 personer)
· Sovplats inne (2 personer)
· Takräckesbars
· Bakre konstruktion för förvaring och sovplats
· Bullbar
Generellt
Campingutrustning, stolar, bord, reservdelar, dieseldunkar, verktyg, oljor, spadar, yxa, såg, sandstegar, stroppar och rep, reservhjul
Den andra biltypen är Land Rover Defender 110, 300 Tdi – legenden och personifieringen av äventyr. Modellen har rötter i efterkrigstidens 40-tal och har fortsatt i princip oförändrad. En gång i tiden sades det att Land Roverna var lika talrika som zebrorna på den afrikanska savannen. Den hårda konkurrensen från de japanska märken har gjort att det inte längre är fallet, men bilen kvarstår som den främsta äventyrsbilen genom alla tider och det räcker med att kliva in i den och direkt startar äventyret. Bilen har också mer själ än någon annan bil, var än man kommer med den i världen blir man positivt mottagen med ”ooh”, ”aah” - de flesta har historier om saker de varit med om i en Land Rover eller som de sett en Land Rover göra. En gång när vi var ute i öknen träffade vi en sahrawi (från ett ökenfolk) som vi inte kunde kommunicera ett enda ord med – förutom just ett – ”Land Rover”. Det visar lite på hur välkänd denna bil är.
Vi har en bil av denna typ:
Land Rover Defender 110, 300 Tdi ”Deffis”
Modellår: 1997
Motor: Diesel 2.5L Turbo 4 cylindrar 110 HP (300 Tdi)
Vikt lastad: 3050 kg
Permanent fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, diffspärr centraldifferential
Förstärkt hjulupphängning och terrängdäck
Utrustning:
· 5 sittplatser
· Taktält (2 personer)
· Extra batterisystem (totalt 2 batterier)
· Snorkel
· Skyddsplåtar
· Vinsch (och utrustning)
· Helt takräcke
· Bakre lådsystem för förvaring
Generellt
Campingutrustning, stolar, bord, reservdelar, dieseldunkar, verktyg, oljor, spadar, yxa, såg, sandstegar, stroppar och rep, Hi-lift, reservhjul