Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deltagarnas kommentarer från Expedition Marocko 2014

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Deltagarnas kommentarer från Expedition Marocko 2014

    "Roadtrip Sverige-Schweiz-Marocko and back

    Har länge varit sugen på att ut å resa, så när jag fann det här var det klart.

    Funderade mycket innan på hur allt skulle fungera med mat, vatten, boplats, ja allt praktiskt. Hur uppstyrt skulle det vara? Kan nu i efterhand säga att det är en perfekt kombination av guidning och vägledning från Fredrik, med eget ansvar och initiativtagande. Det stora området att påverka var maten, där det blev några som tog rollen som mat- och inköpsansvariga. På andra fronter så som navigering och sovplatser så hade Fredrik en ordentligt förberedd rutt och stor erfarenhet av var det går att sova, då det inte alltid är helt enkelt med sovplats för tre stora bilar.

    Allt som allt så är jag supernöjd med hur allt praktiskt fungerat! Saker och ting blir som det blir och det tar den tid det tar men det löser sig till slut. Man får inte haka upp sig på småsaker.

    Upplevelsemässigt så har naturen och barnen varit de stora för mig. Helt underbart omväxlande stort landskap och barn överallt.

    Jag har fått ut det jag vill av resan och det var att se Marocko, och då inte bara turiststäderna. I relativt stor grupp kan man inte stanna alltid, göra som man vill eller göra vissa avstickare. Men har fått se massor och det har definitivt gett mersmak och inspirerat mig till att göra många fler sådana här resor och då stanna lite längre på vissa platser.

    Får också säga att det alltid känts säkert, har aldrig varit orolig för varken material eller säkerhet. Fredrik har stenkoll på både material och på hur man ska vara och vad man ska säga till polis, militär och andra som vill "störa". Det har varit intressant och roligt att se en person komma fram med ett bistert ansiktsuttryck och efter 10 sec med Fredrik så står båda och gapskrattar. Han har för mig verkligen varit en stor inspirationskälla.

    Höga berg, djupa dalar, platta öknar, frodiga kullar, trånga städer, öde landskap, kalla bäckar, varma dagar, glada människor, människor mitt ute i ingenstans, annorlunda kulturer och många intressanta möten. Skulle inte tveka en sekund om att göra det igen!

    Tack Fredrik för den här resan.

    Stor kram"

    Jakob A
    Last edited by fredrikarnell; 19-05-2014, 23:34.
    Arnell Expedition
    Vad blir nästa äventyr?

  • #2
    "Expedition Marocko 2014 - En resa fylld av utropstecken!

    Så vackert! Så mycket sand! Så höga berg! så varierande natur! Så vänliga människor! Så varmt! Så skräpigt! Så kallt! Så blåsigt! Så skumpigt! Så härligt! Etc, etc, etc!

    För mig har resan varit en lång rad av nya intryck, hisnande vyer och naturupplevelser och framförallt intressanta och berikande möten med människor och en främmande kultur. Jan kan inte påminna mig att jag mött så många välkomnand, ödmjuka och hjälpsamma människor på någon resa tidigare. Marockanerna har nära till ett leende.

    En insikt jag fått är att det faktiskt bor och lever människor nästan överallt, även där man minst anar. Långt, långt ut i öknen, där man bara ser sand eller sten så långt ögat når och solens hetta gör att luften dallrar och man tror att man är helt ensam i världen, dyker det upp människor från ingenstans. En man på moppe, en man till fots eller vandrande små barn utan sällskap av någon vuxen. Och det har varit tydligt att de lever under mycket svåra och knappa förhållanden. Några har vi kunnat hjälpa en aning. Vi har sett glädjen och tacksamheten i deras ögon och det har känts bra, men man skulle vilja hjälpa många fler. Så många fattiga!

    På det mer personliga planet har resan varit ett litet experiment. Var klarar jag? Vad vågar jag? Vad står jag ut med? Vad är det för tjusning med primitiviteten? Att resa runt i ett nytt land med bil, i periodvis svår terräng, utan tillgång till toalett och dusch, sova i tält i ur och skur i främmande, okända och ibland avlägset belägna miljöer, samt planera, göra inköp och laga mat ute är naturligtvis en stor utmaning. Jag vet nu att jag klarar det! Jag vågar att gå ut bakom en sanddyn i öknen eller en buske på ängen mitt i natten i skenet av månen eller pannlampan (uppskattad följeslagare!) och sätta mig vid behov. Jag står ut med att inte duscha fast jag egentligen skulle behöva. Förr eller senare kommer man till en sjö eller något där man kan skölja av det värsta.

    Jag har uppskattat umgänget kring matlagning och andra praktiska bestyr och enkla men goda måltider under bar himmel. Det är egentligen inte så mycket man behöver för att njuta av livet! Jag kan till och med köra terrängbil genom sanddyner i Sahara (om än med viss handledning och viss närkontakt med vegetationen)! Även om jag är medveten om att detta inte är den mest extrema utmaning man kan utsätta sig för så är det många frågetecken som rätats ut för mig avseende mina behov av bekvämlighet. Mersmak!!! När åker vi igen?"

    Christel A
    Arnell Expedition
    Vad blir nästa äventyr?

    Comment


    • #3
      "Marocko våren 2014

      Jag är förmodligen en av de mest otippade medresenärerna på den här typen av resa. Syftar bl.a. på Jockes kommentar "Hur kommer det sig egentligen att du är här?" under vår första middag i Geneve och Magnus frus "Vad fan ska en tjugoårig tjej nere i Marocko och göra?". Men jag är rätt nöjd över höstens spontanbeslut att maila Fredrik i ett försök att sälja in mig själv som festlig medresenär. Lyckades ju rätt bra har det visat sig!

      Detta är min andra tur till Afrika och precis som väntat är det stora skillnader mellan norra och södra delen av kontinenten.

      Det roligaste under resan har varit Sahara, möten med lokalbefolkningen (speciellt kidsen) och våra mysiga kvällshäng! Sen har ju vår resgrupp varit oslagbar, häftigt hur en grupp människor som inte känner varandra sedan innan och befinner sig i helt olika skeden av livet kan klicka så bra!

      Precis som allt annat har de praktiska sakerna under resan fungerat jättebra. Det märks tydligt att Fredrik (förmodar att även Matilda bör nämnas här) har förberett och planerat in i minsta detalj för att allt ska flyta på när det gäller bilar, campingutrustning samt resrutt. Det enda negativa jag upplevt är att vi har haft lite ont om tid. Hade varit roligt att kunna göra lite fler spontanstopp. I vårt fall hade det nog varit en bra idé att välja ett alternativ av stranden eller Marrakesh istället för att trycka in båda som vi valde.

      Stort tack till er alla för att ni gjort min resa helt underbar! Hoppas att alla får en kalassommar och Fredrik, lycka, lycka till och TACK!

      Puss och kram från Karin "

      Karin T
      Arnell Expedition
      Vad blir nästa äventyr?

      Comment


      • #4
        "Denna resa har gett mig minnen och erfarenheter på två plan, dels Marocko som land och dels hur lite man egentligen behöver för att fungera.

        Marocko har överraskat positivt med omväxlande natur och mycket trevliga människor. Höga berg och djupa dalar i otaliga formationer varvat med helt olika former av öken, sand, grus och sten, var och en med sin skönhet. Få är nog medvetna om Atlasbergens storhet och variationen och det är en stor ynnest att ha fått uppleva dem på nära håll.
        Marockanernas trevliga och vänliga sätt med skrattet alltid nära till hands har värmt själen. Till och med mattförsäljarna i Marrakesh var trevliga, även när man inte handlade!

        Det känns skönt att veta att man faktiskt överlever och mår bra utan alla måsten man har hemma. Att kunna leva och må bra under till synes enkla förhållanden kommer vara nyttig kunskap framöver när olika val måste göras. Man inser snabbt att det "senaste" egentligen inte är så viktigt.

        Det är också viktigt att veta hur materiellt lyckligt lottade vi är i västvärlden och när man har sett de förhållande vissa lever under känns det både lätt och rätt att dela med sig. Det är också anmärkningsvärt hur anpassningsbar människan är, men förundras hur folk klarar sig i så extrema miljöer med så eller inga resurser."

        Peter A
        Arnell Expedition
        Vad blir nästa äventyr?

        Comment


        • #5
          "Marocko 2014

          "Åk på en vanlig jävla resa någongång" sa en vän till mig när jag berättade om denna resan. Efter att överlevt första nattens kyla sa jag det till mig själv med. Men! Även om jag haft dåliga kläder och dålig packning har denna resan varit oslagbar. Den har inte varit lik någon av mina tidigare resor och det var även första gången i Afrika.

          Det har varit väldigt mycket bra och kul saker som hänt. Det jag kommer minnas mest är nog barnen. Att se dem gå från rädda utan någon som helst glädje till att springa runt och skratta och spela fotboll med oss var riktigt grymt.

          Hela resan har flytit på riktigt bra och man märker att det var bra planerat och att det fanns mycket rutin. Nu till det kanske viktigaste på en sådan här resa, gruppen. Min roomie hemma läste några presentationer av de som skulle med och vände sig om mot mig och sa "Pontus, du passar inte in här." Det stämde att det fanns otroligt många olika personer och personligheter. Men det är det som är så kul. Vi är alla väldigt olika i ålder, personlighet, intresse, vad man vill göra, m m. Men jag har nu i efterhand svårt att tro att vi kunde få en skönare grupp. Alla 12 klickade bra ihop!

          Jag har haft en otroligt grym resa som har inspirerat mig mycket. Har även insett hur bra vi egentligen har det i väst.
          Tack allihop för denna resan och jag hoppas på att få se alla era 12 söta ansikten på någon kommande resa/reunion. "

          Pontus K
          Arnell Expedition
          Vad blir nästa äventyr?

          Comment


          • #6
            "Har länge tänkt åka iväg på en egen sådan här resa och såg den här resan när jag letade efter inspiration och info. Fick först inte plats men glad att andra fick förhinder så att jag till slut fick en reservplats.

            Överlag en mycket bra resa. Några dagar till hade inte farit fel för att hinna uppleva mer och spontant kunna stanna till lite oftare utan att det ska bli bråttom att hitta camp på kvällen. Annars mycket bra planerat. Kul gäng att åka med!

            Har absolut fått mersmak på denna typ av resor och kommer försöka ta mig iväg själv, men vill även följa med på era kommande resor om möjlighet finns!"

            Gunnar S
            Arnell Expedition
            Vad blir nästa äventyr?

            Comment


            • #7
              "Marocko 2014! Första gången i Afrika, första gången i ett arabland och första gången jag reser med människor jag aldrig sett tidigare. Marocko bjöd alltså på många nya och spännande upplevelser.

              Till en början var jag orolig över att jag skulle resa med människor jag aldrig träffat förr, tankar som om man kommer kunna ha kul med det nya umgänget och kommer alla hålla sams cirkulerade i mitt huvud på vägen till mötesplatsen. Efter att ha spenderat en dag med det nya gänget kändes mina farhågor väldigt avlägsna, alla var trevliga och det kändes som att folk hade inställningen att man gör det bästa av situationen. Denna inställning behöll alla genom hela resan och nu på slutet av resan känns det som att man inte hade kunnat få en bättre grupp.

              Marocko som land förvånade mig, både positivt och negativt. Det som förvånade mig mest var människorna. Jag mötte inte en enda otrevlig människa på hela resan, det är enligt mig anmärkningsvärt. Befolkningen verkar ha en kollektiv inställning till livet, var trevlig och tillmötesgående så blir livet också trevligare. Det är också intressant att även den fattigaste andelen av befolkningen har denna inställning. Att träffa människor som är lyckliga helt utan materiella tillgångar är nyttigt för alla som bor i väst, man inser hur överflödiga många prylar är och att man inte behöver dem för att vara lycklig.

              Marockos miljö är slående och känns nästan overklig. Landet har en väldigt skiftande miljö med starka kontraster, ena stunden är man i bergen, i nästa är man i en stad och i en tredje är man i en öken.

              Sanddynerna i Sahara var en del av resan som jag verkligen såg fram emot, och jag blev inte besviken! Att gå upp på en 150 m hög sanddyn och se soluppgången kan ha varit en av de vackraste saker jag sett.

              Ökenstäderna var också väldigt vackra och såg ut precis som Agrabah i Alladin, dvs fortliknande, sandfärgade hus.

              Det enda jag har att anmärka på är att det var skräpigt på sina ställen med otaliga mängder blå plastpåsar."

              Fredrik A-son
              Last edited by fredrikarnell; 19-05-2014, 10:16.
              Arnell Expedition
              Vad blir nästa äventyr?

              Comment


              • #8
                "Efter några års funderande på att köra ner till Marocko med egen bil fick jag chansen att hänga med på denna resa. En annorlunda resa som har varit spännande och upplevelserik. Möte med människor, kulturer och natur har varit otroligt häftigt.

                Vår reseledare och guide har varit fantastisk på att fixa allting. Detta har varit tre kanonroliga veckor med ett gäng av olika personligheter som har fungerat kanon ihop!

                Tack alla för tre veckor med skratt och upplevelser."

                Magnus B
                Arnell Expedition
                Vad blir nästa äventyr?

                Comment


                • #9
                  "Roadtrip Marocko 2014

                  Satt fullt upptagen med annat på jobbet när jag fick ett långt mail från Fredrik om vårens roadtrip. Hade bara tid att läsa rubriken, men tackade ja direkt eftersom jag vet att han har samma smak för udda resmål som mig.

                  Bästa upplevelsen var de små promenader som (av olika anledningar) gjordes i det fantastiska månskenet i den varma ökennatten ackompanjerad av total tystnad och tanken på att inget förändrats här de senaste tio tusen åren. Mycket exotiskt! En mental tidsresa, ett kort ögonblock på en tidlös plats."

                  Björn H
                  Arnell Expedition
                  Vad blir nästa äventyr?

                  Comment


                  • #10
                    "Mitt Marockoäventyr började med att Magnus (en av deltagarna) kontaktade mig i höstas och berättade om resan. Det tog väl 2 sekunder att övertala mig att följa med!

                    Tiden gick och resan närmade sig med stormsteg! Det var nog inte förräns en vecka innan avresa som jag började förbereda mig på riktigt.

                    Plötsligt var dagen kommen och det var dags att åka iväg! Det nästkommande dagarna flög förbi och färjan till Afrika närmade sig! Framför oss väntade en resa full av spänning, fantastisk natur och väldigt annorlunda landskap!

                    Tack för en underbar resa!"

                    Ludvig P
                    Last edited by fredrikarnell; 19-05-2014, 10:17.
                    Arnell Expedition
                    Vad blir nästa äventyr?

                    Comment


                    • #11
                      "Resan ger så många nya intryck att det är omöjligt komma ihåg allt. Allt från naturen med bördigt medelhavsklimat i norr till Atlasbergen med sina speciella klippformationer till öknen i söder.

                      Och ofta händer saker när man minst väntar sig, och det man tänkt göra blir bisak till det som ger mest bestående intryck och upplevelse. En lunch ute i öknen eller att bara handla mat på marknaden kan leda till att man träffar de mest intressanta personerna, som en lite kille som var i köttståndet och showade framför våra kameror och njöt av uppmärksamheten.

                      Oftast är det de små sakerna som sker av tillfälligheter som man ser tillbaka på med glädje, bara man låter saker hända av sig själva och är öppen."

                      Joakim J
                      Arnell Expedition
                      Vad blir nästa äventyr?

                      Comment

                      Working...
                      X